pondelok 10. marca 2014

Ako sa udržujem vo forme alias zdravý životný štýl

Občas sa každá žena zobudí, postaví sa pred zrkadlo a povie si, že by so sebou mala niečo robiť. Či už to je schudnúť o 2 či 20 kíl, vyformovať postavu, či len prostý záväzok robiť niečo pre zdravšie telo a celkovú vitalitu. Dôvody sú rôzne, ale väčšinou smerujú k tomu istému. Jesť zdravšie a zaradiť viac cvičenia do svojho bežného dňa. Samozrejme najlepšou možnosťou je nerobiť tieto zmeny návalovo (pred plavkovou sezónou, svadbou či maturitou..), ale spraviť si z nich životný štýl. O to sa ja už nejakú chvíľku pokúšam a snažím sa aspoň trochu toho pohybu pravidelne zaraďovať do svojho života. Zdravšia strava potom príde podľa mňa tak nejak sama. Pretože keď z Vás hodinu steká pot, doma si už určite čokoládu či chipsy nedáte. :-) Patrím však medzi ľudí, ktorí neznášajú stereotypy, a to u mňa platí aj čo sa športov týka. Preto musím prestriedavať športové aktivity, aby ma bavili a vydržala som pri nich.. A čo teda prestriedavam?


1. Bedminton
To je asi číslo jeden v mojom rebríčku, obzvlášť cez zimu. Zabeháte si pri tom, využijete aj ruky či sa ponaťahujete pri rôznych pokusoch chytiť "nechytiteľné". Cez leto ma to k bedmintonu príliš neťahá. V halách býva väčšinou neskutočne teplo a vonku zase väčšinou veľmi fúka (aspoň v Bratislave áno). Preto cez leto nahrádzam bedminton radšej inými aktivitami.


2. Jóga
Jedine ten, kto nikdy necvičil jógu, môže povedať, že je to jednoduché a oddychové cvičenie. Nie je! Teda aby ste ma správne chápali, milujem jógu. A myslím si, že na vyformovanie a spevnenie postavy neexistuje nič lepšie ako jóga. Ale je to makačka, ak to robíte správne. V jóge ide o rovnováhu, spevnenie tela a správne dýchanie. Precvičíte si svaly, o ktorých ste ani nevedeli, že ich máte. :-) Ešte ani raz som necvičila jógu tak, že by zo mňa netiekol pot potokom.. Na druhú stranu však jóga skutočne upokojuje. Podľa mňa za to môžu práve hlboké nádychy a niektoré polohy - napr. som čítala, že objatie mení prietoky krvy (alebo niečo podobné) a to človeka upokojuje. Nejako podobne je to podľa mňa aj pri jóge... Tiež väčšinou cvičím jógu hlavne cez zimu, cez leto ma to k nej nejako neťahá. :-)


3. VacuShape a vibračná plošina
Toto je taká moja rýchla zimná kombinácia. Keď nemám čas cvičiť dlhšie, tak VacuShape a vibračná plošina celý proces tak nejak "zrýchľujú" a je to vraj účinnejšie ako obyčajné cvičenie. Čo môžem len potvrdiť. Je to však makačka a nie vždy mám na to náladu. Raz za čas je to však skvelé oživenie "obyčajného" cvičenia.


4. Lyžovania a snowboardovanie
Logicky je to skôr zimná kombinácia. Lyžujem asi od piatich rokov, snowboardujem kratšie. Keď som bývala ešte viac na severe Slovenska, tak som chodievala lyžovať cez zimu pomerne často (mala som to bližšie). Teraz však skôr chodím na jeden lyžiarsky týždeň v roku do Rakúska a okrem toho párkrát do roka vybehnem na víkend či jeden deň niekde na Slovensku alebo na Morave. Čo sa týka snowboardovania, tak snowboard mám doma, celkom mi to na ňom ide, ale častejšie lyžujem. V snowboardovaní som stále vcelku nováčik, ale snažím sa zlepšovať. :-)


5. Korčuľovanie
Viac mi ide to zimné korčuľovanie, ale nechodievam často korčuľovať na ľad. Čo sa týka inline korčulí, tak tu je to so mnou trošku komplikovanejšie. Korčuľujem, ale len keď môžem niekoho (priateľa) držať za ruku. Inak mám celkom strach z toho rozbiehajúceho sa betónu podo mnou. Aj napriek tomu sa však snažím tento "blok" prekonať. Snáď sa mi to raz podarí, pretože ma korčuľovanie celkom baví...


6. Bicyklovanie
Nehynúca klasika. Odmala som bicyklovala (kto nezačínal na bmx :-)) a stále ma to ešte baví. V Bratislave máme peknú hrádzu popri vode, ktorá je aj pomerne dlhá, takže mám aj kam chodiť bicyklovať. Navyše som vďaka bicyklovaniu cez leto vonku a môžem sa trošku aj poopaľovať. Škoda len, že väčšinou mám potom opálené kraťasy a tielko :-)


7. Plávanie
Mám rada plávanie, len nie to plávanie v bazénoch. Je tam vždy veľa ľudí a poriadne sa tam zaplávať ani nedá. Okolo Bratislavy je však kopec jazier a cez leto sa dá plávať v nich. A samozrejme cez leto väčšinou chodievam aj na letné dovolenky k moru, kde sa dá na plávaní zapracovať...


8. Nordic Walking
Opäť sa dostávame k športu, ktorý kopec ľudí za šport ani nepovažuje. Prepadla som mu na strednej škole, kde sme mali palice na nordic walking a v rámci telesnej výchovy sme s nimi chodievali. Áno, ak niekto má "paličky" a akurát sa tak o ne opiera a občas ich zapichne pred seba, tak mu to asi postavu nezlepší. Nordic Walking má však ako každý šport zásady. Keď ich dodržiavate, môže byť nordic walking účinnejší ako beh. Ide hlavne o udržovanie správneho tempa, správneho postoja a dýchania. Mám merač tepu a aj takým nordic walkingom si viete tep vyhnať pekelne vysoko.. :-) Ako najväčšie plus považujem to, že ho viete robiť hocikde. "Paličky" si viete zbaliť a zobrať hocikam..



9. Beh
A nakoniec beh. Kto nikdy nebehal, nech zdvihne ruku! Na behu je skvelé to, ako rýchlo vidíte pokrok. Rýchlo sa Vám zlepšuje výdrž, kondícia a aj postava. Musím sa však priznať, že odkedy som prepadla nordic walkingu, nebehám tak často ako predtým. Beh totižto viac zaťažuje kolená (a kĺby všeobecne), ktoré ja nemám príliš v poriadku. A navyše pri nordic walkingu viac zapájam a posilujem ruky. Ak však plánujete začať behať, určite Vám odporúčam kúpiť si vhodné tenisky a držať sa zásad behu.


To sú asi všetky moje "naj" športy. Samozrejme, skúšala som aj kopec ďalších športov a cvičení (a stále skúšam), ale tieto vyššie uvedené patria medzi tie, ktoré som si obľúbila. Čo sa týka ešte celkom významnej položky - posilovne - tak tú som v obľube nikdy príliš nemala. Áno, chodila som tam, ale väčšinou len na stepper alebo bežecký pás. Čiže o posilovaní sa veľmi hovoriť nedá. :-) Ešte by sa dal vyššie zaradiť aj squash, ale ten som už asi rok nehrala. Mám ho rada, ale veľa možností hrať ho nemám..

Pri takejto škále športov sa samozrejme snažím jedávať aj zdravšie a častejšie. Keď sa chcem kontrolovať trošku viac, tak mi na to veľmi dobre slúžia "kalorické tabuľky", konkrétne tieto, kde si viete hádzať jedálničky za celý deň - tu. Je to super stránka, majú aj aplikáciu pre mobil a môžem tak aspoň približne sledovať koľko čoho zjem a hlavne či je moja strava vyvážená (bielkoviny, vláknina, sacharidy, tuky..). Mám však šťastie, že ma to všetko baví. Rada športujem (keď to striedam), rada jem zdravo a aj mi to chutí, baví ma variť zdravo a cítiť sa zdravo. :-)

Ak máte nejaké otázky, kľudne sa pýtajte v komentároch alebo asku/maili. Rada odpoviem :-)



Ako sa Vy udržujete vo forme a ktoré športy patria medzi Vaše obľúbené?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára